הנקה ומה שמסביב

הנקה ומה שמסביב

כרזה לעידוד הנקה בה מככבת ילדה קטנה שמניקה את בובתה, קמפיין הנקה במקסיקו סיטי הכוללים ידוענים בטופלס והקדשה של שבוע שלם שהוא " שבוע ההנקה הבינלאומי", אז למה בעצם כל כך מתעסקים בזה?

החיים המודרניים הפכו את ההנקה למשהו סמוי. אם פעם היינו נחשפים ליותר נשים שמניקות היום הכול מוסתר מתחת לסינר תחת מעטה הולם או בתא בשירותים, וגם אם בתור ילדה את נחשפת לאמא או דודה שמניקה, עד שאנחנו מגיעות לגיל שבו אנחנו חוות את זה גם, הזיכרונות האלה נאבדים עם הזמן ואין לנו כמעט אפשרויות לראות נשים מניקות לפני שאנחנו הופכות לאימהות.

בעבר, שחיינו בתוך שבטים בקומונות הכול היה קל היינו חשופים ללידה, גידול וטיפול בילדים, הכול היה במשותף עם כולן והיום בעידן המודרני עם קצב החיים של היום, פחות ופחות אנחנו נחשפים לנשים שמניקות. לכן, אנחנו רואים בשנים האחרונות קמפיינים בכל העולם שמתעסקים בהנקה.

בארץ הוקמה הוועדה לעידוד ההנקה בשירותי בריאות הציבור ומדי שנה עולה קמפיין בחודשי יוני שמטרתו לעודד הנקה ולהציג את יתרונות ההנקה על פני מתן תחליפי חלב, גם מההיבט הכלכלי והרגשי וגם מההיבט הבריאותי.

בישראל הקמפיינים פונים לרגש האימהי, שבתקופה לאחר ההיריון האמא הטריה היא עם רמת רגישות גבוהה בגלל השינויים ההורמונאליים, ורוצים להגביר את התודעה וליצור עניין, לעומת זאת בחו"ל לוקחים את זה עוד יותר רחוק, קמפיין שעלה לפני כמה חודשים במקסיקו של כוכבות מוכרות מצולמות על פוסטרים טופלס עם משפט בספרדית שממוקם באיזור החזה שאומר: " אל תפני אליהם את גבך, תני להם שד". הקמפיין גרם לרעש גדול במקסיקו וטענות שהקמפיין מעביר מסר מוטעה שמפנה אצבע מאשימה לאמהות שלא מניקות שהן לא אמהות טובות.

קמפיין הנקה

בארה"ב הלכו עוד יותר רחוק עם קמפיין ויראלי שהתפרסם ברשתות החברתיות שמתעסק בזכות לאמהות להניק את ילדיהם באזורים ציבוריים, הקמפיין כולל שלוש אמהות שמניקות בדוכני שירותים ולמטה כתוב " האם אתה היית אוכל כאן?". מטרת הקמפיין היא להגן על הנשים המניקות שנדחקות למקומות לא הולמים על מנת להניק כי אין שום חוק שתומך בהן.

b2ap3_thumbnail_2.jpg


בקמפיין אחר שעוסק בהנקה מציגים תמונות של גברים בלי חולצה אוחזים תינוק ליד השד ​​שלהם, ממש כמו אמא והמסר הוא חד וברור: "אם הייתי יכול, הייתי...". המטרה לתת לאבות לדעת שהם משחקים תפקיד מכריע וחיוני ביחסי ההנקה בין האמא והתינוק, ואמא טריה שחווה קושי בהנקה צריכה את התמיכה של הבן זוג, האבא חייב להיות מעורב כי הדעה הרווחת של רוב הגברים היא שהנקה זה לא חלק מאחריותו.


בכל המאמרים והחוקרים שמתעסקים בהנקה, מספרים שאם כל התינוקות ינקו מלידה ועד גיל שישה חודשים, 13 אחוזים מכל מקרי המוות מתחת לגיל חמש ניתן יהיה למנוע לכן לא מפתיע שקמו גופים וועדות שנרתמים לעלות את המודעות לחשיבות ההנקה של תינוקות וקמפיינים שעוסקים בתחום זה.

אז למה באמת מתעסקים בזה?

1.   הנקה עוזרת לגוף להתאושש מהריון ולידה - התכווצות הרחם וחזרה לגודל ולהפחתת דימום לאחר לידה.
2.   הנקה מפחיתה את הסיכון לחלות בסוכרת, סרטן השחלות וצורות מסוימות של סרטן השד.
3.   הנקה עוזרת לך לחיבור עם התינוק.
4.   הנקה חוסכת זמן וכסף. אין בקבוקים צריכים לשטוף ולחטא.

אין ספק שהמודעות לעניין ההנקה עלה בשנים האחרונות ואנחנו עדים לחברות וקמפיינים שמטרתם לעודד הנקה ולתמוך באמהות הטריות. אבל בסופו של דבר זו בחירה, ישנן נשים שמרגישות בנוח להניק וישנן נשים שמתקשות להניק אבל החובה שלנו, כחברה, לאפשר להניק בחופשיות ובנוחות.

© בתיה בשיר, מנהלת השיווק רמי לי אופנה להיריון
עודכן לאחרונה בתאריך
  • Super User שני, 11 מאי 2015

    בגדי הריון והנקה

    איזה מיוחד זה להניק.. אחלה קמפיין שמעודד הנקה של נשים .

השאר תגובה

אורח חמישי, 27 יולי 2017